Comparison of Pateh and Balochi Needlework
پتهدوزي، نوعي سوزندوزي در شهر كرمان است. اين هنر، تجليگاه باورهاي اعتقادي و فرهنگي مردم اين خطه با حفظ ارزشهاي هنري و نمادين آن است. زنان هنرمند كرماني با مهارتهاي خود، شال را صحنه جلوهگري نيازها، آرمانها، آلام و خواستههايي ميسازند كه ريشه در اعتقادات ايشان دارد. بلوچیدوزی یکی از قدیمیترین هنرهایی است که در میان ملل مختلف پیشینهای دیرین دارد. از جمله، در میان مردم بلوچ در ایران، این هنر به زیبایی تمام در روشهای مختلف به کار برده شده است که علاوه بر تکنیکهای گوناگون مورد استفاده، از نقوش مختلفی در طراحی آن استفاده کردهاند. این طرح و نقشها ریشهای عمیق در فرهنگ و شیوه زندگی آنان دارد. اين پژوهش بر مبناي اين فرضيه كه نقوش در هنر پتهدوزي بلوچیدوزی، مبتني بر فرهنگ و اقليم مردم منطقه شكل گرفته است، با رويكردي نمادشناسانه به مطالعه و بررسي آن نقوش پرداخته و درصدد يافتن رابطه معنادار ميان نقوش. در این پژوهش، به تحليل و يافتن مفاهيم آنها با مراجعه به فرهنگ، اعتقادات و باورهاي رايج مردم كرمان و بلوچستان پرداخته شده است. شيوه گردآوري مطالب و دادههاي مورد استفاده كتابخانهاي بوده است كه با رويكرد توصيفي و تحليلي به انجام رسيده است. در نهایت، یافتههای پژوهش نشان میدهد که اکثراً نقشها برگرفته از تصورات و تخیلات ذهنی هستند، نقش و نگارهها عامیانه و معمولاً دارای نام خاص نیستند.
Pateh is a type of needlework in Kerman city. This art is a manifestation of the religious and cultural beliefs of the people of this region while preserving its artistic and symbolic values. With their skills, female artists of Kermani make the shawl a stage for manifesting their needs, ideals, pains, and desires, which are rooted in their beliefs. Baluchi embroidery is one of the oldest arts with a long history in different nations. For example, among the Baloch people in Iran, this art has been used beautifully in different ways; in addition to the various techniques, they have used other motifs in its design. These plans and roles have deep roots in their culture and way of life. Based on the hypothesis that motifs in the art of Baluchi embroidery are formed based on the culture and climate of the region’s people, this research studies and examines those motifs with a symbological approach and tries to find a meaningful relationship between the motifs. This research has analyzed and discovered their concepts by referring to the culture, beliefs, and shared beliefs of the people of Kerman and Baluchistan. Collecting the materials and data used by the library was done with a descriptive and analytical approach. Finally, the research findings show that most characters are derived from imaginations and imaginations; the characters and images are popular and usually do not have specific names.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1