ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد آبان 1402 ، شماره 12 , 2

Comparison of Pateh and Balochi Needlework




نویسندگان :
مرضیه دوست محمدی1،
فردوس مشهد(مسئول)1
تعداد صفحات : 17
چکیده :

پته‌دوزي، نوعي سوزن‌دوزي در شهر كرمان است. اين هنر، تجلي‌گاه باورهاي اعتقادي و فرهنگي مردم اين خطه با حفظ ارزش‌هاي هنري و نمادين آن است. زنان هنرمند كرماني با مهارت‌هاي خود، شال را صحنه جلوه‌گري نيازها، آرمان‌ها، آلام و خواسته‌هايي مي‌سازند كه ريشه در اعتقادات ايشان دارد. بلوچی‌دوزی یکی از قدیمی‌ترین هنرهایی است که در میان ملل مختلف پیشینه‌ای دیرین دارد. از جمله، در میان مردم بلوچ در ایران، این هنر به زیبایی تمام در روش‌های مختلف به کار برده شده است که علاوه بر تکنیک‌های گوناگون مورد استفاده، از نقوش مختلفی در طراحی آن استفاده کرده‌اند. این طرح و نقش‌ها ریشه‌ای عمیق در فرهنگ و شیوه زندگی آنان دارد. اين پژوهش بر مبناي اين فرضيه كه نقوش در هنر پته‌دوزي بلوچی‌دوزی، مبتني بر فرهنگ و اقليم مردم منطقه شكل گرفته است، با رويكردي نمادشناسانه به مطالعه و بررسي آن نقوش پرداخته و درصدد يافتن رابطه معنادار ميان نقوش. در این پژوهش، به تحليل و يافتن مفاهيم آن‌ها با مراجعه به فرهنگ، اعتقادات و باورهاي رايج مردم كرمان و بلوچستان پرداخته شده است. شيوه گردآوري مطالب و داده‌هاي مورد استفاده كتابخانه‌اي بوده است كه با رويكرد توصيفي و تحليلي به انجام رسيده است. در نهایت، یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که اکثراً نقش‌ها برگرفته از تصورات و تخیلات ذهنی هستند، نقش و نگاره‌ها عامیانه و معمولاً دارای نام خاص نیستند.



چکیده انگلیسی :

Pateh is a type of needlework in Kerman city. This art is a manifestation of the religious and cultural beliefs of the people of this region while preserving its artistic and symbolic values. With their skills, female artists of Kermani make the shawl a stage for manifesting their needs, ideals, pains, and desires, which are rooted in their beliefs. Baluchi embroidery is one of the oldest arts with a long history in different nations. For example, among the Baloch people in Iran, this art has been used beautifully in different ways; in addition to the various techniques, they have used other motifs in its design. These plans and roles have deep roots in their culture and way of life. Based on the hypothesis that motifs in the art of Baluchi embroidery are formed based on the culture and climate of the region’s people, this research studies and examines those motifs with a symbological approach and tries to find a meaningful relationship between the motifs. This research has analyzed and discovered their concepts by referring to the culture, beliefs, and shared beliefs of the people of Kerman and Baluchistan. Collecting the materials and data used by the library was done with a descriptive and analytical approach. Finally, the research findings show that most characters are derived from imaginations and imaginations; the characters and images are popular and usually do not have specific names.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : پته‌دوزی، بلوچی‌دوزی، نقوش، دوخت، رنگ
کلمات کلیدی انگلیسی: pateh, Baluchi embroidery, motifs, stitching, color
مراجع :
آذرپاد. (1372). فرشنامه ايران. تهران: موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي. افروغ، محمد. (1389). نماد و نشانه‌شناسي در فرش ايران. تهران: جمال هنر. بختياري فرد، حمیدرضا. (1388). رنگ و ارتباطات. تهران: فخراكيا. بني‌يعقوبي، پروانه. (1386). «پته‌دوزی ميراث جامانده از كرمان، اقتصاد وابسته به ميراث ملی». روزنامه سرمایه. (524). حصوري، علي. (1381). مباني طراحي سنتي در ايران. تهران: چشمه. دکالی. (1385). «هنر سوزن‌دوزی زنان بلوچ». فرهنگ مردم. (17). زكريايي كرماني، ايمان. (1388). گذشته، حال، آينده شال‌هاي ترمه كرمان. تهران: فرهنگستان هنر. فيشر، ارنست. (1348). ضرورت هنر در روند تكامل اجتماعي. ترجمه فيروز شيروانلر. تهران. نصيري، محمد جواد. (1385). فرش ایران. تهران: پرنگ. يساولی، جواد. (1375). مقدمه‌ای بر شناخت قالي ايران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
تعداد بازدید از مقاله : 12
تعداد دانلود فایل : 8

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید